Da jeg købte min Quest XS i november 2013, fik jeg den med Schwalbe Marathon Plus dæk på alle tre hjul, af hensyn til den forestående vinter. Marathon Plus er kendt for at være stort set punkteringsfri, at være ret tunge – og for at rulle dårligt. Så i slutningen af juli 2014, efter ~3500 (punkteringsfri) km med M+, besluttede jeg at skifte til nogle bedre dæk.
Ad omveje og affødt af tilfældigheder endte det med at jeg lod Questen få de brugte Schwalbe Kojak fordæk som sad på den gamle Leitra, sammen med et helt nyt Schwalbe Big Apple til baghjulet. I alle tre hjul lagde jeg dækindlæg; jeg kan ikke fordrage at punktere!
Den næste morgen på vej til arbejde kunne jeg fornemme at noget var galt. Det var som om at, mod min forventning, Kojak dækkene rullede tungere end M+. Over de næste 4 dage bekræftedes fornemmelsen hver dag. Min marchfart lå 1-2 km/t under det normale (30-35 km/t), og turen til arbejde tog ca 2 minutter længere hver vej (knap en halv time normalt).
En rulletest besluttes
En god bekendt antydede at det var dækindlæggene som skulle bebrejdes. Derfor besluttede jeg at lave en rulletest på vejen hvor vi bor. Der er en strækning på ca 100 meter, hvor det falder let og derefter flader ud og går lidt opad. Asfalten er almindelig ru asfalt. Tophastigheden på en rulletest er ca 12 km/t
Jeg kørte testene sent om aftenen 10. juli 2014. Der var stort set ingen vind og temperaturen lå på 23-24 grader.
Hver rulletest startede fra stilstand et bestemt sted på vejen, hvor tyngdekraften så fik lov at overtage. For at undgå at skulle stige ud af cyklen og markere hvor langt jeg var rullet, medbragte jeg 5 havehandsker, som jeg så smed ud på asfalten når cyklen holdt stille. Det betyder også at der ikke er mulighed for at lave en nøjagtigt beregnet procentuel forskel på dækkenes rullemodstand! Det var heller ikke mit mål; jeg kunne mærke at der ville være forskel og var ude efter at få dette bekræftet og få sat en størrelsesorden på forskellen.
De målte dæk og kombinationer
Jeg havde ikke så mange dæk til rådighed, og gad ikke skulle skifte dæk hele natten. Her er de dæk og kombinationer som jeg rullede med (skrevet som fordæk/bagdæk):
- Kojak med indlæg / Big Apple med indlæg.
- Kojak med indlæg / Big Apple
- Kojak / Big Apple
- Kojak højre, Marathon Plus venstre / Big Apple
Kombination nr 4 var for at se om Marathon Plus ville være mest som Kojak med indlæg eller Kojak uden indlæg. Det var sidst på aftenen (tæt på midnat), jeg gad ikke skifte begge fordæk og mine brugte M+ sad nu på Leitra’en, så jeg satte et helt nyt M+ på i den ene side og regner med at det kan give et fingerpeg.
Hver kombination blev kørt 4-5 gange, og en handske lagt hver gang. Efter kørslerne tog jeg et billede af hvor handskerne lå. Jeg målte ikke afstanden.
Resultater
Her er de 4 billeder:
Det startede godt med en lidt længere udrulning uden indlæg i baghjulet (billede 2), men jeg blev meget overrasket da indlæggene røg ud af forhjulene og den første rulning blev kørt (se billede 3). Det var meget længere! Forskellen er ca 4-5 meter (ud af ca 100). Billede 4 fortæller mig at Marathon Plus ruller mindst lige så godt som Kojak, selv om kun det ene dæk blev skiftet.
Konklusion
Jeg drager disse konklusioner af min lille rulletest:
- Dækindlæg er noget skidt og skal undgås (se forskel fra billede 1 over billede 2 til billede 3).
- Marathon Plus ruller lige så godt som Kojak (se manglen på forskel mellem billede 3 og billede 4). Måske ruller de endda en smule bedre(!)
- Kojak er meget nemmere at tage af fælgen og sætte på fælgen igen. M+ er meget stive og kræver værktøj, Kojak kan ordnes med bare hænder.
Til gengæld er kombinationen Kojak / Big Apple meget lettere end rent Marathon Plus. Udskiftningen har gjort cyklen 865 gram lettere (vægt af dæk før: 2135 gram, nu: 1270 gram).
Næste gang…
Næste gang jeg får trang til at køre en sådan test, vil jeg gerne have disse ting med:
- Marathon Plus bagdæk.
- Marathon Winter Plus bagdæk med pigge.
- Schwalbe Shredda fordæk?
- Continental Grand Prix fordæk?
Leave a comment